PDA

View Full Version : Svenska användare av FG sökes...



peterb
April 22nd, 2009, 22:32
Hej!

Den här tråden tänker jag hålla på svenska. Främst, naturligtvis, för att jag vänder mig till svenska användare av FG, men också för att tidzonen som jag spelar i (den normala för Sverige) och de rollspel som jag spelar passar svenskar (eller svenskspråkiga) bra, jag spelar nämligen BRP (Basic Roleplaying). BRP är urmodern till Drakar & Demoner och därmed till hela den svenska rollspelstraditionen. BRP är kärnan inte bara i D&D utan även i Call of Cthulthu, Stormbringer, Far Suns, Privateers & Gentlemen, ElfQuest och RuneQuest, m.fl. Med andra ord så borde alla skandinaviska rollspelare förstå precis vad jag menar när jag säger "rollspel"... ;)

Jag har modifierat Digital Adventures Call of Cthulhu produkt till att bli ett BRP fantasy ruleset. För att underlätta för ev. spelare så har jag lagt upp ett par websidor, på en av mina webbplatser, som beskriver regelsettet och hur man skapar rollfigurer. Dessa hittar ni här (https://www.rollspelshornan.se/FG/BRP).

Jag har i ärlighetens namn ingen färdig kampanj att dra fram ur rockärmen. Först spelare och sedan kampanj är min tanke. Dock kan det vara på sin plats att redogöra för vad jag kan erbjuda:


Greyhawk, fast med BRP. Charmigt, lite retro och rätt mycket High Fantasy, men kul - hoppas jag.
Pavis - Glorantha. Detta är en miljö som jag känner lika bra som min innerficka... Om ni aldrig spelat i Glorantha så har ni missat något - tro mig - det har ni ...
Horror on the Orient Express. Jag har hela boxen men har aldrig fått möjlighet att spela kampanjen - skulle gärna göra det ...
En stor mängd andra CoC äventyr och kampanjer som samlar damm på mina hyllor - vore kul att få spela en vacker dag...
Konflux serien. Här handlar det om Svavelvinter, Trakorien och Ereb Altor. Jag spelade RQ på 80-talet så jag har aldrig spelat D&D eller något av deras klassiska äventyr. Så - återigen - det vore kul att få pröva något nytt...
Harn. Ähm... Harn är en low fantasy miljö. Klart spelbar, men det är low fantasy => lite magi, få monster och många elaka människor...


Så - min fråga är: finns det några (vackra) människor i vår kalla nord som spelar FG och som letar efter en ny kampanj - eller behöver en ny spelare?

/Peter Brink

ps. Vi kommer att använda oss av ventrilio "telefon-konferans" system för all kommunikation. Chat kommer alltså bara användas när SL vill ge en viss spelare särskild information. ds.

Sakusammakko
April 23rd, 2009, 09:31
Hejsan!

Jag är interesserad att se hur många svensk-språkiga människor det finns på FGII.

Tyvärr, min svenska troligen ska inte räcke för att spela. Om du vill gärna spela på Tisdagar, jag har ett spel och du är jätte välkomen att se hur det fungerar. Vi har en engelsmann, en finn, en irlandare och en hollandare. Ibland kommer en katalan och det är också jag.


Lycka till!
Rob

BTW, det var en tid när jag bodde på Lidingö också.

Oberoten
April 23rd, 2009, 09:39
Kul att se mera folk på Svenska.

- Obe som sitter norr om polcirkeln